Australië: van Melbourne naar Noosa - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Reinier Braakman - WaarBenJij.nu Australië: van Melbourne naar Noosa - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Reinier Braakman - WaarBenJij.nu

Australië: van Melbourne naar Noosa

Door: Reinier Braakman

Blijf op de hoogte en volg Reinier

26 Augustus 2014 | Australië, Noosa Heads

Half 1 's nachts landde ik dan eindelijk in Melbourne. Veel later dan verwacht door de vertraging en het vliegtuig moest ook nog eens een doorstart maken, want ze hadden de landing verkeerd berekend ofzo.. Niet zo heel erg allemaal, uiteindelijk half 2 - 2 uur in het hostel aangekomen.

En nu het antwoord op de vraag waarom Azië slecht was in mij laten gaan...: Voedselvergiftiging op de laatste dag! Toch wel de beste manier om Australië binnen te vliegen. Opzich was die koorts wel fijn toen ik aankwam, want het was maar 5 graden. Dat is wel wat anders dan 3 maanden lang 30 graden..

De eerste 3 dagen in Melbourne de wc vaker gezien dan de stad zelf helaas. Tijdens de spaarzame momenten dat ik me redelijk voelde ging ik wel naar buiten. Stadswandeling gedaan, naar de markt geweest en een tentoonstelling aan de overkant van de straat bezocht, dat was wel het maximale wat ik kon doen. Toen ik me beter begon te voelen ben ik naar de Rod Laver Arena (tennis: Australian Open), de Great Ocean Road en Philip Island gegaan.

De laatste 2 waren dagtourtjes die ik had geboekt. Bij the Great Ocean Road gingen we langs de kust rijden. De kustlijn en rotsformaties waren de hoogtepunten, maar de eerste wilde koala's heb ik daar ook gezien :) Bij deze tour waren nog een paar backpackers te vinden, maar bij de Philip Islandtour was ik de enige...En ik had van tevoren nog gevraagd of er andere backpackers zouden zijn.. Yes yes yes, Of course! Nou.. De Filipijnse familie, de Amerikaanse familie, de Italiaanse familie, de 2 Amerikaanse omaatjes en het Vietnamese stel vonden me 'lovely' en waren gelukkig wel allemaal erg aardig voor me :) Op die tour overigens weer koala's gezien en wallaby's eten gegeven en kunnen aaien, maar het ging om de pinguïns. Er komen daar elke avond honderden pinguïns aan land om hun jongen te voeren en je kan ze dan zien aanspoelen en naar de nesten zien waggelen. Wel geinig, maar een beetje overrated. Misschien was de charme er ook wat vanaf omdat je met 400 Chinezen op een tribune zat te kijken naar aanspoelende pinguïns. De gids had me gelukkig verteld dat ik na de eerste pinguïns naar een soort VIP zone moest lopen, want die zou meteen na de eerste pinguïns ook voor niet VIP's gedeeltelijk open zijn. Scheelt toch weer 20 dollar.

Na Melbourne naar de hoofdstad Canberra gegaan. Daar was het nog kouder en werd het 's nachts -5. Canberra is een uit de grond gepompte hoofdstad met voornamelijk veel musea en overheidsgebouwen. In één dag heb ik dan ook the national war monument (museum), the national art gallery, the national museum, het oude en nieuwe parlement gezien. Lekker cultureel dus! Vooral het kunstmuseum was weer bevorderlijk voor de lachspieren. Schitterende werken met 3 verfstrepen, een volledig geel schilderij en een doek met alleen een rood randje. Genieten!

Snel weg uit Canberra en naar Sydney toe. Meegelopen met een gratis tourtje door de stad en vervolgens op eigen houtje the harbour bridge, botanical gardens, Bondi beach, Manley beach, oude stadscentrum 'the rocks' en natuurlijk the opera house gezien.

Na Sydney ben ik doorgereisd naar Byron Bay. Als je een hippie bent moet je naar Byron Bay gaan. Gezellig aansluiten in een drumcircle en Hari Krishna zingen. Dat heb ik dus niet gedaan.. Ik heb langs de kust gewandeld naar het meest oostelijke punt van Australië, wat rondgefietst en weer eens geprobeerd te surfen.

Daarna was het tijd voor Brisbane. Aardige stad, leuk centrum, maar niet meer dan dat. Ik denk dat je er langer moet zijn om het echt te ontdekken en niet 3 nachten. Inmiddels ben ik alweer in Noosa. Een relaxed plaatsje waar de nadruk ligt op het surfen, dus dat ook weer geprobeerd. Beetje koud alleen zonder wetsuit. De goede surfgebieden liggen rond een National Park, dus dat was wel een mooie combinatie. En eindelijk ben ik up to date!

Nog een paar random dingen: Alles is zoooo duur hier, een poncho voor 5 dollar?!; 3 maanden lang uit eten geweest en bananenpannenkoekjes als ontbijt gekregen en nu reis ik met pasta, olijfolie, brood en pindakaas in mijn backpack; Chinezen (of Koreanen of Japanners) zijn verschrikkelijk irritant, want ze hebben totaal niet door wat er om hun heen gebeurd...Ze kunnen rustig je foto binnenlopen en dan daar blijven staan voor een paar minuten. Bij de pinguïns waren ze mogelijk nog irritanter.. Je moest op een tribune zitten, vrij obvious.. De Chinezen gaan echter naar voren lopen om vooraan te staan, zodat de hele tribune niks meer ziet. Als een ranger dan zegt dat ze naar achteren moeten en een plaatsje moeten zoeken, begrijpt de helft het niet en als ze dan eindelijk weg zijn denkt een nieuw geopend blik Chinezen dat zij vast wel vooraan mogen blijven staan..; Alleen reizen valt tot nu toe tegen in de grote steden. De eerste paar dagen in Melbourne was ik ziek en in Sydney had ik een keelontsteking ofzo en was ik mijn stem bijna kwijt. Als je iedereen aan het onderhoesten bent, is dat niet heel lekker contact leggen.. Daarnaast zijn er zoveel longstayers in de hostels. In Sydney lag ik bijvoorbeeld op de kamer met 3 mensen die allemaal al 2-3 maanden in die kamer zaten.. Het voelde een beetje alsof ik een paar dagen bij hun mocht logeren.. Maar als 90% in het hostel een baan heeft of zoekt kan je met niemand iets ondernemen. Zij zitten niet echt te wachten op nieuwe mensen om even lekker Sydney te verkennen. In Byron Bay en Noosa is het al een stuk gezelliger, waarschijnlijk omdat de plaatsen en hostels kleiner zijn; Sommige mensen kunnen echt geen foto's maken. Dan wil je op de foto met the opera house en dan maken ze een foto waarbij je er recht voor staat.. Geen opera house meer te zien -.-

Tot de volgende keer, Tschüss!

  • 26 Augustus 2014 - 08:27

    Marry En Antoinette:

    Hoi Reinier,

    Sommige mensen kunnen misschien juist wel foto's maken. Want het onderwerp, jij dus, is mogelijkerwijs interessanter dan het gebouw. Je kunt het volgens ons juist meer als een compliment zien.
    Jammer dat er nu weinig andere backpackers zijn om iets met elkaar te ondernemen. Desondanks weet je wel zelf genoeg invulling te geven aan je dag. Chinezen houden inderdaad geen rekening met anderen. Ze snappen niet dat ze niet alleen op de wereld zijn. Maar ja daar kunnen ze ook niet zoveel aan doen dus je moet je er vooral niet aan ergeren.
    Wat is er trouwens een gigantisch temperatuurverschil. Hopelijk heb je de juiste kleding bij je want als je het daar moet kopen ben je snel door je geld heen.
    Alleen ziek zijn is niet leuk. Het is dan toch altijd wel prettig als er een ander is die zorgt dat je weer boven Reinier komt. Hopelijk heb je het ergste gehad en kun je verder zonder lichamelijke klachten genieten van je tijd in Australie.
    Veel indrukken toegewenst. Veel liefs uit een regenachtig Bodegraven

  • 27 Augustus 2014 - 21:04

    Opa En Oma:

    Een hele onderneming, maar je bent jong en je wilt wat. En dan maak je natuurlijk van alles mee. Leuk om dat in een verhaal van je te lezen. We genieten van de manier waarop je het allemaal vertelt. We weten nu hoe Chinezen, Japanners of schattige omaatjes uit de VS zijn, maar hoe de Australiërs zijn dat zullen we nog wel van je horen. Hopelijk ontmoet je ook meer vakantie vierders dan werkende zgn. backpackers. Goede reis verder de komende weken!
    Groeten en liefs van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 23 April 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 5007

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 27 Oktober 2014

Zuidoost-Azië, Australië en Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: